May 24, 2012

In spatele ecranului: Midnight in Paris (2011) - Actorii si Regizorul

Stimați cinefili,

Rubrica de astăzi zăbovește asupra peliculei Midnight in Paris, motivată fiind de profunda simpatie pe care i-o nutresc. În rândurile care urmează, veți afla câteva lucruri despre echipa implicată, ce crede Woody Allen despre actori (și reciproca, desigur), cum a ajuns Carla Bruni să facă parte din distribuție, precum și alte lucruri interesante. Pentru a vă stârni curiozitatea, Woody Allen spune despre Marion Cotillard că ”are un chip frumos, nu mă satur privindu-l”. Lectură plăcută!

Midnight in Paris este declaraţia de dragoste a lui Woody Allen pentru Oraşul Luminilor, pe care îl consideră a fi egalul altui mare oraş al lumii, New York. “Fireşte că sunt ataşat de New York, pentru că m-am născut şi am crescut acolo”, spune regizorul, ”dar, dacă n-aş fi trăit la New York, Parisul ar fi fost cu siguranţă locul unde mi-ar fi plăcut să stau.” Este a doua oară cînd regizorul filmează la Paris, după segmentul din filmul colectiv Everyone Says I Love You. “La fel cum am făcut şi cu New York, îmi face o imensă plăcere să arăt publicului Parisul aşa cum îl văd eu. Am vrut să-l prezint prin prisma mea personală, să-mi proiectez propriile trăiri asupra lui.”

Gil (interpretat de Owen Wilson) este un scenarist de la Hollywood care aspira să devină un scriitor serios când era mai tânăr. Idolii săi erau marii romancieri americani Hemingway şi Fitzgerald, şi îşi dorise să devină şi el un romanicer în tradiţia lor. Dar ceva s-a întîmplat pe parcurs şi Gil a intrat pe alt făgaş, descoperind că are talent la scenarii de film, lăsându-se, astfel, prins într-o rutină foarte bine plătită, dar care nu-l satisface suficient, şi care a descoperit că-l deranjează. “A descoperit că a căzut victimă a acelei vechi glume de la Hollywood: am aţipit lîngă piscina mea personală şi... cînd m-am trezit, trecuseră zece ani”, spune Woody Allen.


Iniţial, Allen l-a conceput pe Gil ca pe un intelectual de pe coasta estică, dar şi-a schimbat viziunea după ce a avut o discuţie cu directoarea de casting Juliet Taylor despre Owen Wilson în acel rol. “Ştiam că Owen e fermecător şi amuzant, dar nu eram sigur că are temperament tipic coastei de est”, spune Allen. Şi-a dat seama că, dacă Gil ar fi californian, aceasta i-ar face personajul mai dens. “Owen e un actor care joacă firesc, nu se forţează, replicile îi sună natural, ca o fiinţă umană într-o situaţie reală, ceea ce mi-a plăcut foarte mult la el. Are un instinct natural pentru comedie, care nu se aseamănă cu al meu, dar care e minunat. E prototipul eroului obişnuit din Texas, care, în plus, e foarte amuzant. E combinaţie rară şi mi-am spus că va fi grozav.”

Owen Wilson despre Woody Allen: “Am simţit că are un punct de vedere pentru cum ar trebui să decurgă scenele. Dar nu a fost prea exigent şi nu a ţinut morţiş ca replicile din scenariu să le spun exact cum erau, ci am putut face schimbări pentru a suna mai firesc.” Wilson a descoperit că lui Woody Allen îi place să filmeze scene de trei minute dintr-o singură dublă, şi nu aşa cum se face de obicei, să se împartă scena în numeroase duble. “Îţi dă sentimentul că faci sport contracronometru, e adrenalină curată”, spue Wilson, “ştii că trebuie să-ţi iasă bine şi că nu vei mai avea altă şansă. Te face să fii mai concentrat.”

Rachel McAdams s-a alăturat distribuţiei în rolul logodnicei lui Gil, Inez. Allen are numai cuvinte de laudă despre interpretarea ei: “Rachel pur şi simplu reuşeşte să simtă personajul; e amuzantă cînd trebuie să fie amuzantă, e serioasă cînd trebuie să fie serioasă. Joacă firesc în orice situaţie, nu face nici prea mult şi nici prea puţin, iar pe ecran este tot timpul dinamică.Wilson spune şi el: “Ce am remarcat la interpretarea lui Rachel a fost cît de amuzantă era cînd îşi folosea sexualitatea pentru a-l manipula pe Gil. Rachel are un simţ al umorului special şi ştie exact cum să joace fiecare scenă.
Midnight in Paris este al doilea film în care McAdams joacă împreună cu Owen Wilson, după Wedding Crashers, în 2005. „De-abia aşteptam să lucrez din nou cu Owen. De data aceasta, avea să fie o relaţie mult mai antagonistă decît în celălalt film, aşa că eram curioasă ce va ieşi. Deci, acum personajele noastre nu se înţeleg prea bine, dar noi noi ne-am înţeles perfect.Wilson spune şi el: „Mi-a plăcut foarte mult să lucrez din nou cu Rachel. A sosit la filmări în a doua jumătate a perioadei, şi a adus cu ea acea explozie de energie de care aveam nevoie cu toţii, ne-a ajutat să fim în formă pentru ultimele zile de filmări.”

McAdams despre Woody Allen: ”A fost foarte relaxată atmosfera, şi îmi place mult că ştie ce vrea, ceea ce mi-a oferit sentimentul de încredere şi de orientare. Dar în acelaşi timp e foarte deschis şi cooperant, ceea ce cred că e combinaţia ideală pentru un actor.”

La Paris, Gil o întîlneşte pe Adriana (Marion Cotillard), o creatoare de modă aspirantă extraordinar de frumoasă, care a fost muza şi iubita mai multor artişti. Woody Allen spune: „Dintotdeauna au exista femei foarte speciale, pe care artiştii le-au pictat, femei care au trăit cu artişti şi le-au oferit un sprijin imens. Adriana nu e numai fermecătoare, ci şi foarte inteligentă, e o persoană care poate oferi forţă artistică unui artist, care să-l ajute să lucreze, să-l ridice cînd e la pămînt, să-l încurajeze cînd are nevoie şi să-i spună că a greşit atunci cînd e cazul. În multe cazuri, aceste abilităţi pot ajuta relaţia cu un artist să devină un parteneriat foarte puternic.”

Rolul Adrianei i se potriveşte perfect lui Marion Cotillard, câştigătoare de Oscar pentru La Vie en rose. “Marion are un farmec nativ”, spune Allen. “Transformă cele mai obişnuite momente şi dialoguri în ceva interesant pentru că ea însăşi e o actriţă de film foarte interesantă. Şi are şi un chip frumos şi deosebit; nu mă satur privindu-l. Am mai remarcat şi că e capabilă să redea orice fel de emoţie doreşte, foarte uşor şi foarte rapid.”

Cotillard s-a considerat pur şi simplu “norocoasă” pentru că a fost invitată în lumea lui Woody Allen. “Woody Allen are un talent genial de a observa lumea, oamenii, lucrurile”, spune actriţa. “E un om care posedă inteligenţă, blîndeţe şi umor.”

Scena pe care toată lumea doreşte să o vadă este, bineînţeles, cea în care apare Prima Doamnă a Franţei, Carla Bruni. Woody Allen povesteşte că i-a oferit rolul fără să o planificat împreună, cînd a fost invitat împreună cu soţia şi sora sa la un mic dejun cu Carla Bruni şi Nicolas Sarkozi, Preşedintele Franţei. Allen o găseşte frumoasă şi fermecătoare, iar faptul că este şi o cîntăreaţă şi compozitoare de succes, l-a făcut şi mai mult să-i propună un rol fără să stea prea mult pe gînduri. “N-o să vă răpesc prea mult din timp, nu va trebui să veniţi la repetiţii – doar veniţi să filmaţi cîteva zile” i-a spus Woody Allen, iar Prima-Doamnă i-a spus că va veni cu plăcere, şi că i-ar plăcea să le poată spune nepoţilor că a jucat şi într-un film. Allen adaugă: “Şi-a făcut scenele foarte bine şi cred că dacă îi ofeream un rol mai extins, l-ar fi făcut la fel de bine, dar nu cred că ar fi putut să participe la şapte săptămîni de filmare.” “E o ambasadoare minunată a ţării ei”, mai spune Allen despre Carla Bruni.

Deşi tipice pentru comediile lui Woody Allen sînt temele sumbre, tonul din Midnight in Paris este mult mai optimist. “Cred că întotdeauna voi avea teme sumbre în filmele mele, pentru că fac parte din viaţa mea, sau din orice am crezut eu vreodată despre viaţă”, spune Allen, “dar în acest film nu le-am pus în prim plan, ci sînt minore. Tonul şi accentul din Midnight in Paris sînt mai romantice şi mai lejere.”

Nu cred că filmul putea fi mai plin de speranţă”, spune Wilson. “Parisul oferă infinit de multe posibilităţi şi cred că filmul este un omagiu pentru această calitate a oraşului.”